(Voorjaars)vakantie

5 maart 2023 - Oranjestad, Nederlandse Antillen

Zondagmiddag 5 maart. We zijn lekker thuis aan het chillen en gaan straks nog even naar het strand. Eigenlijk het ritueel op de zondag, samen met vrienden.

Afgelopen week was heerlijk, vrijdagavond zijn we namelijk teruggekomen van een midweek Saint Kitts, hebben velen van jullie vast al gezien op mijn Fb en instagram. Maandagochtend vertrokken we in alle vroegte met de veerboot richting Basseterre, de hoofdstad van Saint Kitts. En daar waren we niet de enige boot, wat veel bootjes, catamarans en enorme cruiseschepen liggen daar. Bij de haven zijn dan ook gelijk allerlei supertoeristische straatjes met winkeltjes. Wat natuurlijk veel leuker is, zijn de straatjes daarachter, waar je het echte leven van Saint Kitts ziet met hun inwoners. Saint Kitts is 168m2 groot, iets groter dan Texel en heeft zo'n 35.000 inwoners. Het is gekoloniseerd door de Britten, maar is sinds 1983 onafhankelijk. Ze betalen met de oostcaribische dollar (waar Queen Elizabeth op staat) en ze rijden links. Die koloniale tijd vind ik nog goed terug te zien op het eiland, vooral door de gebouwen. Dinsdag bezochten we Brimstone hill, een groot fort, ontworpen door de Britten en onderhouden door Afrikaanse slaven. Indrukwekkend om te zien en met prachtige uitzichten over andere eilanden, waarbij Sint Eustatius het beste te zien was. In de bomen om het fort zagen we apen te eten van de vruchten.

Verder hebben we genoten van het mooie strand Cockleshell beach en hebben we heerlijk gegeten,  vooral de bezoekjes aan de bakkerijtjes in de ochtend was een verwennerij, croissants, donuts, cinnamonrolls, goede koffie, heerlijk. Een luxe, want op Sint Eustatius hebben we dat niet. Ons hotel was prima, zwembad, mango en bananenbomen in de tuin en dolfijnen in het water. Wat weer een belevenissen. We hebben genoten.

Nu weer terug op Statia, wat ook weer lekker is, het wordt warmer, dus een middagje op het strand is dan ook goed vertoeven. Morgen weer aan het werk en naar school. De meiden  doen het goed op school en gaan er met plezier naar toe, ook spreken ze al behoorlijk goed Engels, vooral Luna, die kan hele gesprekken voeren in het Engels, prachtig om te horen. Terwijl ik dit schrijf, zijn ze bij de buren, een Amerikaans gezin met 2 kleine kinderen, waar ze natuurlijk wel Engels mee moeten praten, alleen maar goed voor ze, haha!

Tot de volgende keer!

Toeristenstraatjes, waar vooral de toeristen van de cruises komen.Welcome to Saint KittsDonut nummer zoveelLuna duwt de palmboom even weer recht.Cockleshell beach. Met uitzicht op het eiland NevisIsabellaLuna in de palmboom!Zeester gevondenSchatje op cockleshell beachBeauty op cockleshell beachDonut voor ontbijt. Why not?Dagelijks cruises op Saint Kitts.Mangoboom bij het hotel. Heb natuurlijk een aantal geplukt en meegenomen.Bananenplant. Helaas nog niet rijp genoeg om te plukken.Aan de cocktailsZie je de aap?Brimstone hill, met in de verte Sint-Eustatius.Brimstone hillDolphines!