Kerst op Statia

31 december 2022 - Sint Eustatius, Caribisch Nederland

De tijd gaat snel en zo was het alweer kerst. Een aantal weken voor kerst werd ik al uitgenodigd door een patiënt van mij en haar dochter, om daar te komen lunchen. Deze patiënt bezoek ik thuis, 2 x per week en help haar revalideren na haar beroerte eerder dit jaar. Voor het eerst kan ze weer een beetje lopen, al is het met flinke ondersteuning van mij. Maar door het gebrek aan (frequente) fysiotherapie, had ze, sinds haar beroerte in mei, nog niet veel kunnen oefenen en zijn ze erg blij en dankbaar voor de therapie.

Dus eerste kerstdag gingen we lunchen bij mijn patiënt en haar hele familie. Niet nadat we eerst thuis lekker hadden ontbeten en de pakjes onder de boom hadden opgemaakt. Luna kwam met het leuke idee om lootjes te trekken en surprises voor elkaar te maken. Super lief hoe enthousiast en druk de meiden hiermee bezig waren. Op Sint Maarten moesten er zelfs speciale knutselspullen voor gekocht worden!

De lunch was leuk en speciaal. De hele familie zat er, en wij dus. Ze waren allemaal erg vriendelijk en lieten ons meer dan welkom voelen. De tafel stond bomvol met eten en na het eten werd de tafel nog eens gevuld met het dessert; diverse taarten, ijs en cake. We gingen tonnetje rond daar weer vandaan. Aan het einde van de middag gingen we nog even naar het strand, springen in de golven en genieten van het warme water, want ja, wanneer kan je nu zwemmen in de zee met kerst? (En dat het dan ook nog aangenaam is..)

Tweede kerstdag bleven we lekker met elkaar thuis, hebben wat gewandeld en keken een kerstfilm. Dit jaar was kerst rustig, helaas zonder familie, maar ook fijn. Al hebben we nog wel kunnen bellen met de familie, dus waren we toch een beetje bij elkaar. Ook kwamen er kadootjes uit Nederland van de familie, wat super lief en heel bijzonder was (wat deze kerst sowieso al was, denkende aan vorig jaar kerst ♡)

De meiden hebben nu nog 1 week vakantie en beginnen dan weer op school, zal wel weer even wennen zijn na 3,5 week (!) vakantie. Jeffrey is gevraagd om dan 2 weken voor de klas te staan bij hun op school, en zal de meester van Isabel zijn! Hoe grappig is dat.

Morgen is het alweer de laatste dag van het jaar. We zullen dit gaan vieren bij onze vrienden die aan de voet van de quill (de slapende vulkaan hier) wonen en een adembenemend uitzicht hebben over het eiland en de zee. Jeffrey gaat oliebollen bakken!

Het was een bewogen jaar, met helaas het verlies van een aantal dierbaren, maar gelukkig ook met mooie herinneringen, en die we nog steeds ook het maken zijn. Het wonen hier is niet perfect, er zijn genoeg dingen die hier minder zijn, wat het gemis naar Nederland en familie en vrienden soms best groot maakt. En ook realiseer je hier des te meer de (overdadige, en soms onnodige) luxe en mogelijkheden van Nederland. Maar we doen het wel en hebben absoluut geen spijt, want wat een mooi avontuur is dit en wat een mooie herinneringen maken we hier. En zoals we altijd zeggen, zolang we maar bij elkaar zijn..

Lieve mensen, een hele fijne jaarwisseling en wij wensen jullie ieder een heel gezond, gelukkig 2023 en dat ook jullie maar weer mooie, dierbare herinneringen mogen maken!

1. Femke:
    31 december 2022
    Een hele fijne jaarwisseling dushi’s!
    Geniet van jullie bijzondere tijd samen!
    We missen jullie!
  2. Ton Jannie:
    31 december 2022
    Hoi lieffies, dank voor je verhaal. En natuurlijk jullie ook fijne jaarwisseling en een fantastisch 2023. Groetjes vanuit een regenachtige en winderig Nederland.
    Zo fijn om te horen dat het goed met jullie gaat, al blijft het raar en stil in ons straatje.
    Dikke knuffel
  3. Helga en Wout:
    31 december 2022
    Beste familie Staal, een hele leuke fijne jaarwisseling en de beste wensen voor 2023.
    Helaas op het moment zijn er in Nederland heel veel mensen die echt geen luxe of overdaad ervaren. Gelukkig maken jullie dit niet mee door jullie mooi avontuur voor heerlijke fijne herinneringen ♥️.
  4. Anne-Marie Glaude:
    1 januari 2023
    Dank voor je verhaal en inkijkje in jullie leven daar. Fijn om mee te leven zo. Dit avontuur is er eentje met meerdere kanten.
    Wij wensen jullie een voorspoedig 2023, blijf gezond, liefsssss